Fjärde storstadsregionen?

Känner att jag måste få ventilera en politisk åsikt efter först en vansinnespromenad med undrande Rottweiler ner till östgötapendeln, bara för att missa den med en näslängd. Sen en motig promenad som bara lutade, inte till min fördel alltså, hela vägen tillbaka. Platsen är Norrköping och jag ämnade först åka hem till Linköping. Och jag vet inte med säkerhet om det är för att jag spenderat större delen av min uppväxt i storstockholm men irritationen steg till något genant när insikten om att det är en hel timma innan nästa östgötapendel  behagar lämna en av Norrköpings perronger.

Visst förstår jag och kan rentav se en korpulent landstingspolitiker stå och försvara de få avgångarna med en ekonomisk kalkyl hyttandes i näven. För tittar man på hur många som reser med pendeln så sent på kvällarna finns det väldigt många sittplatser tomma i varje tåg. Men nu finns något som kallas infrastruktur och eftersom det finns en rörelse som vill slå ihop Linköping med Norrköping och kalla det för Fjärde Storstadsregionen. Den rörelsen har lyft miljoner i både bidrag och sponsorskap. Detta projekt har totalt havererat när helt ignorerat kommunikationen mellan städerna när man tillåter några kortsiktiga kalkyler sätta infrastukturen i träda. Självklart är det få resenärer på pendeln eftersom få ser någon gläjde i att ”dra över till grannstaden” på en middag, konsert eller kollegor på en fika en onsdagkväll när man måste planera in resan in i minsta detalj för att inte riskera spendera en timma på en tågstation eller i värsta fall få spendera natten i grannstaden om man råkar ha för kul och missa sista tåget, som i Norrköping lämnar perrongen kl 22.55.

Eftersom Linköping av tradition oblygt sneglar på hur de andra storstäderna stoltserar med sina lösningar av både kommunala kulturella institutioner, vårdinrättningar och även infrastruktur tycker jag det vore på tiden att sluta le fånigt och hosta upp lite frågor till sina mentorer hur de tänker när de kostar på de regionella kommunikationerna. Jag menar det går tunnelbanor fram till två-tiden på natten och börjar rulla igen strax efter kl 04.00 på morgonen där många vagnar rullar rentav tomma under de sena turerna. De turerna kostar också. Jag jobbade för en tid sen i Norrtälje varvid pendlandet varje veckoslut ibland var rent plågsamt. MEN! Det gick bussar från Stockholm så sent som midnatt en söndagkväll  till en ort nästan tio mil bort! Vid den tiden på dygnet och veckan så tycker jag det är ok att bussen gick bara en gång i timmen.

Sammanfattningsvis när jag nu sitter och eftersvettar efter ett ganska misslyckat försök att åka hem till Linköping (för jag är sån så jag tycker det är onödigt att ödsla tid på att bara glo på en perrong i Norrköping, tjena!) tycker jag det är löjeväckande av våra kompetenta politiker att tro en kommunikation mellan städerna i Östergötland stärker regionen bara med dess uppenbarelse. Det kostar faktiskt att ligga på topp.

Kommentarer på detta? :-)
Tjena!

This entry was published on 4 september, 2012 at 10:46. It’s filed under Okategoriserade funderingar and tagged , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

4 thoughts on “Fjärde storstadsregionen?

  1. Håller med. Och tycker även att det är märkligt att SJ och Östgötatrafiken så hårdnackat vägrar att underlätta.

    Ja, jag förstår också att tomma pendeltåg kostar – men om man kunde få hoppa på ett fjärrtåg och åka med sitt lilla kort skulle det underlätta för många – och skulle nog även uppmuntra resandet vågar jag påstå.

    Samtidigt som det går att satsa 30 miljarder på att åka snabbt till Stockholm… Men inte till Norrköping. Är inte det en smula märkligt?

    Nu är det ju snart 10 år sedan jag lämnade den fjärde storstadsregionen och kanske har jag fel om SJ. Som inte är SJ, utan tio olika aktörer som alla gärna lägger ansvaret på någon annan. Så praktiskt.

    Men inte för lokalpendlarna.

    • Helt sant, Kinna. Du är by the way saknad i regionen kan jag intyga. :-) SJ med sitt storhetsvansinne satsar mer på glassiga tåg än på fungerande tidtabeller. Jag tar gärna att sitta i en mindre bekväm vagn bara jag kommer fram i tid och som sagt med betydligt fler alternativ i tidtabellen. Att det sedan kan påverka biljettpriset till det lägre vore ju dessutom en fantastisk bonus. :-) Åkte för en vecka sedan upp till Sthlm med Veolia vilket var en klar skillnad på både pris och kundvänligt. Som vanligt är alla tåg sena in i Sthlm men skillnaden var här att en ganska personlig konduktör ständigt höll oss resenärer uppdaterade om varför vi var sena. PLUS att det fanns en restaurangvagn! Det är något SJ har rationaliserat bort på deras lågpris/pendlar tåg.

  2. Jenny Tidemo on said:

    Ja Göta Petter, tjena säger jag också! Här där vi bor… En liten ort det byggs vilt på och satsas på går det typ fyra bussar om dagen om ens det! Det är löjligt och rent förargligt pinsamt hur det kan talas om stor satsning men inte läggs några pengar på det som betyder något, dvs möjligheten att kunna ta sig från och till hemmet och skolan och jobb… Snacka om chock när man är van vid Stockholms tänket!

    Nej här får man bita i sura äpplet och agera taxiverksamhet om livet ska fungera, eller flytta….

    Någonstans inom mig kan jag trots ilskan förlåta dom eftersom orten är extremt liten… Men Linköping/ Norrköping får ju ta på sig skäms struten och ställa sig i vrån. Givetvis blir det ingen storstad om det inte fungerar som i en storstad…

    ….sen en annan grej, du skriver som en gud! Jag får ta mig tusan gåshud av dina texter! Vilken enastående talang… Grymt! En bok vore nåt…. Krönikor… Skribent/fotograf… Journalist…
    Vet ju inte riktigt vad du pysslar med exakt nu för tiden, men jag hoppas för allt i världen att du gör något som gör dig rättvisa!

    Kram

    • Ja du Jenny, kan tänka mig att det är väldigt mycket mer knepigt med kommunala trafikeringar när man bor som ni gör.
      Gissar i och för sig på att man kanske måste ha med mycket bilande i boendekostnaderna. Ingår i ”paketet” om man säger så.

      Det var värmande ord angående min blogg. Jag har faktiskt lite tankar om att satsa seriöst på skrivandet och håller på att ladda för en blogg om fotograferande. Men det kräver sin tanke innan för att den ska kännas seriös. Läst om flera som faktiskt lever gott på sina bloggar inom IT och eftersom foto har blivit så stort de senaste åren tänkte jag åtminstone prova på det.

      Kan med gott samvete, utan att ljuga alltså, påstå att ditt smicker är ömsesidigt då jag trivs mycket med att läsa din blogg. Trevligt med en En stil rakt i genom hela bloggen och bilderna sitter som en smäck till texterna. Eller om det kanske ska vara tvärtom, texterna som sitter som en smäck till bilderna? ;-)

      Keep up your good work, girl! Kram /Danne

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

